Mental Health of University Students

A Multicenter Research Study

ABSTRACT/RESUMO/RESUMEN

ENGLISH

The transition to higher education entails a demanding adaptation process with several socio-economic factors involved. Anxiety is a constant in higher education students and may become pathological. Moreover, some students develop mental disorders during the period of integration into higher education, such as depression, generalized anxiety disorder or even psychotic disorder. Mental health problems in this population have been getting worse since the beginning of the Covid 19 pandemic, with more students dropping out of higher education. 

Faced with this problem, it is important to assess students' mental health, and to develop strategies to minimize the impact of this transitional phase and to promote mental health by preventing mental disorders. Therefore, this project aims to conduct a multicenter cross-sectional study in a first phase. The aim is to assess the mental health of higher education students.

We intend to apply the following questionnaires:

- Sociodemographic and clinical questionnaire

- Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9)

- General Anxiety Disorder-7 (GAD-7)

- Mental Health Inventory (MHI-5)


We propose to collect data from all university students of the institutions involved on October 10, 2022 (World Mental Health Day) as a way to symbolically mark the date and promote our project.

After the publication of this first study with the involvement of universities from several countries, we intend to apply for funding to conduct a multicenter cohort study and develop intervention programs that promote well-being and adaptive processes of the university students.

___________________________________________________________________________________________


PORTUGUÊS

A transição para o ensino superior implica um processo de adaptação exigente com vários fatores socioeconómicos envolvidos. A ansiedade é uma constante nos estudantes do ensino superior e pode tornar-se patológica. Além disso, alguns estudantes desenvolvem perturbações mentais durante o período de integração no ensino superior, tais como depressão, perturbações de ansiedade ou mesmo perturbações psicóticas. Os problemas de saúde mental nesta população têm vindo a agravar-se desde o início da pandemia Covid-19, com mais estudantes a abandonarem o ensino superior. 

Face a esta problemática, urge avaliar a saúde mental dos estudantes, e desenvolver estratégias para minimizar o impacto desta fase de transição, promovendo a saúde mental e prevenindo a doença. Por conseguinte, numa primeira fase, este projeto visa a realização de um estudo transversal multicêntrico para realização de um diagnóstico de situação. 


Pretendemos aplicar os seguintes questionários: 

- Questionário sociodemográfico e clínico 

- Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9)

- General Anxiety Disorder-7 (GAD-7)

- Inventário da Saúde Mental (MHI-5) 


Propomo-nos recolher dados de todos os estudantes universitários das instituições envolvidas a 10 de outubro de 2022 como forma de marcar simbolicamente o Dia Mundial da Saúde Mental e promover o projeto. 

Após a publicação deste primeiro estudo com o envolvimento de universidades de vários países, pretendemos candidatar-nos ao financiamento para realizar um estudo de coorte multicêntrico e desenvolver programas de intervenção que promovam a saúde mental e os processos de adaptação dos estudantes universitários. 

O presente estudo foi aprovado pela Comissão de Ética da Universidade de Évora (Documento n. º22055). 

___________________________________________________________________________________________


ESPANHOL

La transición a la educación superior implica un exigente proceso de adaptación en el que intervienen varios factores socioeconómicos. Al mismo tiempo, la ansiedad es una constante en los estudiantes de educación superior y puede llegar a ser patológica. Esto conlleva que algunos estudiantes desarrollan trastornos mentales durante el periodo de integración en la enseñanza superior como depresión, trastornos de ansiedad o incluso trastornos psicóticos. Estos problemas de salud mental entre los estudiantes se han visto agravados desde el inicio de la pandemia de Covid-19, con un mayor número de estudiantes que abandonan los estudios superiores. 

Ante esta problemática, es urgente evaluar la salud mental de los estudiantes y desarrollar estrategias para minimizar el impacto de esta fase de transición, promoviendo la salud mental y previniendo la enfermedad. Por ello, en una primera fase, este proyecto pretende realizar un estudio transversal multicéntrico para diagnosticar la situación. 

Para ello nos proponemos aplicar los siguientes cuestionarios: 

- Cuestionario sociodemográfico y clínico 

- Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9)

- General Anxiety Disorder-7 (GAD-7)

- Mental Health Inventory (MHI-5)

Proponemos recoger los datos de estudiantes universitarios de las instituciones implicadas el 10 de octubre de 2022 (Día Mundial de la Salud Mental) como forma de marcar simbólicamente la fecha y promover el proyecto. 

Tras la publicación de este primer estudio en el que participan universidades de varios países, tenemos la intención de solicitar financiación para realizar un estudio de cohortes multicéntrico y desarrollar programas de intervención para promover la salud mental y los procesos de adaptación de los estudiantes universitarios. 

Este estudio ha sido aprobado por el Comité de Ética de la Universidad de Évora (Documento nº 22055).


Todos os Direitos Reservados, Mental Health of University Students: Multicenter Research Study. UNIVERSIDADE DE ÉVORA, 2022.